Hoeveel kinderen heb je ooit in je leven horen zeggen dat hun grote droom is om later, als ze groot zijn, buschauffeur te worden? Waarschijnlijk niet zo veel. En de belangstelling voor het beroep stijgt amper met leeftijd. De interesse in het beroep wordt vaak met de paplepel ingegoten door vader of moeder die al jaren op de bus rijdt, zo stellen verschillende busmaatschappijen. Waarom staan we niet te springen om een bus te besturen?
Om zo goed mogelijk antwoord te geven op die vraag komen een paar scores om de hoek kijken. De eerste score is de ISEI-score. ISEI is een schaal waarop beroepen van laag naar hoog zijn gerangschikt. Deze rangschikking is op basis van de opleiding die iemand voor dat beroep moet hebben gevolgd en het inkomen dat je met dat beroep kunt verdienen. De ISEI-schaal loopt officieel van 0 tot 100, maar in de praktijk scoort geen enkel beroep onder de 11 of boven de 88. Het beroep buschauffeur heeft een ISEI-score van 26,85. Dit is dus aan de lage kant.
Een andere score waar we naar kunnen kijken is de SIOPS-score. Deze score zegt meer iets over het aanzien van beroepen, dus wat mensen zelf een ‘hoog’ en ‘laag’ beroep vinden. Ook op deze schaal scoren de buschauffeurs niet hoog, namelijk een score van 32. Op sociale media uiten mensen maar wat graag hun ongenoegen over buschauffeurs, wat de lage score op deze schaal weer bevestigd.
Maar hebben deze scores daadwerkelijk invloed op onze beroepskeuze? Socioloog Richard Zijdeman weet het niet zeker. “Jongeren worden steeds hoger opgeleid en zullen dus misschien ook steeds hogere inkomsten of een hoger aanzien verwachten als tegenprestatie.” Volgens Zijdeman ligt het niet in de verwachting dat het inkomen of de prestige van het beroep op korte termijn zullen toenemen. “Maar”, voegt hij eraan toe, “in tijden van werkeloosheid zullen zogenaamde ‘luxe’-afwegingen over werk afnemen en zullen mensen zich oriënteren op een breder palet van beroepssmaken.”
Een aantal maanden geleden kwam de inmiddels ontslagen buschauffeur Shandrick in het nieuws. Shandrick reed routes in Enschede en stond bekend als de leukste buschauffeur. Zijn oud-collega’s vonden hem minder leuk. Zijn gedrag zou, volgens het protocol, niet gepast zijn. Zij klaagden bij hun werkgever, wat leidde tot het ontslag van Shandrick. Hieronder een video van de leukste (ex-)buschauffeur bij RTL Late Night.