Van ouders van kinderen met down, tot christelijke anti-abortus organisaties. Zij richten zich in hun voorlichting ook op zwangere vrouwen. Die kunnen na een prenatale test besluiten vanwege down de zwangerschap af te breken. De belangenorganisaties zeggen aanstaande ouders neutraal voor te lichten over het leven met een kind met down, maar een deel van het voorlichtingsmateriaal blijkt mede te zijn gefinancierd door anti-abortus organisaties.
Mediabijdrages
1Mediabijdrages
Titel Argos Medialogica Down in Beeld Media naam/outlet NPO / Omroep Human Mediatype Televisie Land/Regio Nederland Release datum 04/06/2023 Beschrijving Upside Down, SynDROOM, Down the Road – het is slechts een greep uit de vele televisieprogramma’s over mensen met down. Eind vorig jaar barst er een discussie los over dit soort televisie. Volgens critici schetsen de programma’s een te positief beeld van het syndroom. Uit onderzoek van Medialogica blijkt dat ook allerlei belangenverenigingen proberen de beeldvorming rond down te beïnvloeden.
Van ouders van kinderen met down, tot christelijke anti-abortus organisaties. Zij richten zich in hun voorlichting ook op zwangere vrouwen. Die kunnen na een prenatale test besluiten vanwege down de zwangerschap af te breken. De belangenorganisaties zeggen aanstaande ouders neutraal voor te lichten over het leven met een kind met down, maar een deel van het voorlichtingsmateriaal blijkt mede te zijn gefinancierd door anti-abortus organisaties.URL https://www.vpro.nl/argos/media/kijk/afleveringen/medialogica/2023/aflevering-3.html Personen E. van den Hemel